Rezerwowa kasa fiskalna – w przepisach i w praktyce
Zastosowanie rezerwowej kasy fiskalnej w firmie to zawsze ostateczność. Po dodatkowe urządzenie rejestrujące sięga się m.in. wtedy, gdy podstawowa technologia sprzedaży odmówi posłuszeństwa. Wówczas rezerwowa kasa fiskalna jest rozwiązaniem, które pozwala na kontynuowanie obsługi klientów w sklepie czy punkcie usługowym. Takie urządzenie trzeba jednak wcześniej wdrożyć w przedsiębiorstwie. Nie da się go np. wypożyczyć od producenta lub dystrybutora technologii sprzedaży.
Dodatkowe urządzenie fiskalne nie jest obowiązkowe, ale…
Co do zasady, rezerwowa kasa fiskalna nie jest obowiązkowa. Innymi słowy, przedsiębiorca nie musi posiadać takiego urządzenia rejestrującego w swojej firmie. Jeżeli jednak podstawowa technologia sprzedaży nie będzie zapewniała zgodnego z przepisami prowadzenia ewidencji, np. na skutek usterki technicznej, obsługę klientów można kontynuować wyłącznie przy zastosowaniu rezerwowej kasy fiskalnej. Taka konieczność wynika z przepisów zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług. A co w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie posiada dodatkowego urządzenia? Do czasu naprawienia stosowanej dotychczas kasy fiskalnej musi albo wstrzymać obsługę osób fizycznych, albo po prostu kupić nową technologię sprzedaży.
Jaka powinna być rezerwowa kasa fiskalna?
Na to pytanie można odpowiedzieć bardzo krótko – podobnie jak podstawowa, również rezerwowa kasa fiskalna powinna być dostosowana do potrzeb firmy. Dotyczy to zarówno parametrów, jak i funkcjonalności dodatkowego urządzenia czy jego gabarytów. W praktyce chodzi przecież o to, aby w nagłej sytuacji móc skorzystać z rezerwowej technologii sprzedaży w taki sam sposób, jak z tej używanej na co dzień. Czy to oznacza, że zawsze trzeba zdecydować się na 2 identyczne kasy fiskalne – podstawową i rezerwową? Wiele działalności gospodarczych tak do tego podchodzi, ale nie musi to być też regułą. Równie dobrze może okazać się, że „w rezerwie” wystarczające będzie prostsze i tańsze urządzenie rejestrujące. Czyli po prostu takie, które pozwoli na kontynuowanie sprzedaży w przedsiębiorstwie.
Czy za kolejną technologię sprzedaży można dostać ulgę?
Obecnie refundacja części wydatku na technologię sprzedaży jest przyznawana wyłącznie w przypadku kas fiskalnych online. Wynosi ona maksymalnie 700 zł. Co ważne, musi być to równocześnie pierwsze urządzenie rejestrujące w firmie. Odzyskanie części kosztów przy wdrożeniu rezerwowej kasy fiskalnej jest więc możliwe. Jednak na dodatkową technologię sprzedaży trzeba zdecydować się już przy wdrażaniu pierwszego urządzenia (tego podstawowego). Co więcej, aby uzyskać do 700 zł ulgi za obydwie kasy fiskalne – stosowaną na co dzień i rezerwową – jedna i druga musi być modelem typu online (łączącym się z Centralnym Repozytorium Kas).
faktycznie, to kolejna sprawa która się aktualizuje wraz z wejściem systemu i kas online, dobrze wiedzieć